Nesnelerin İnterneti (Internet of Things) (IoT), dünyanın dört bir yanındaki milyarlarca fiziksel cihaza atıfta bulunarak ve internete bağlanarak veri toplayıp ve paylaşmaktadır. Süper ucuz bilgisayar çiplerinin üretilmesi ve kablosuz ağların her yerde bulunması sayesinde, hap kadar küçük bir üründen uçak kadar büyük bir teknolojiye kadar her şeyi IoT’ un bir parçası haline getirmek günümüzde mümkündür. Tüm bu farklı nesneleri birbirine bağlamak ve bunlara sensörler eklemek, normal cihazlara bir dijital zeka seviyesi ekleyerek, bir insanı dahil etmeden gerçek zamanlı verileri iletmelerini sağlamaktadır. Son yıllarda yaklaşık 26 ile 50 milyar arası ürünün bir şekilde internete bağlanılacağı ifade edilmektedir.
Jdsupra tarafından 2020 Nisan ayında yayınlanan “Nesnelerin İnternetinin Sporların Geleceği” isimli makalede; Günümüzde gerçekleşmeye başlayan yeni 5G kablosuz teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte, spor endüstrisi için mevcut olan IoT uygulamalarının sayısını artıracağı ve artırılmış ve sanal gerçekliğe (AR ve VR) dayanan yenilikçi kullanımlar getireceği, önümüzdeki yıllarda, giderek daha fazla spor uygulaması, toplanan verileri işlemek için gelişmiş IoT kullanacağı ön görülmektedir.
Nesnelerin İnterneti çoğu profesyonel takımın ve diğer birçok sporcunun hareketlerini, antrenmanlarını ve maç günü performansını izlemek için giyilebilir cihazlara ve diğer kablosuz cihazlara güvendiği spor dünyasını çoktan geride bıraktı. Bu gün, yaralanmaları önlemek, atletik performansı iyileştirmek ve hatta takımlar için sporcuları seçmek için yararlı teknikler kullanılmaktadır. Bu arada, kulüpler "akıllı stadyumlarını" geliştirmek için IoT kullanımları artmaktadır. Kulüpler Taraftar deneyimini geliştirmek, taraftar katılımını artırmak ve ayrıca güvenliği artırmak için IoT uygulamalarından yararlanılmaktadırlar.
Önümüzdeki dönemde spor endüstrisi, IoT ile ilgili ticari kararlarını anlamak ve iş planlarının herhangi bir yeni yasa ve yönetmelikle ters düşmemesini sağlamak için bu sorunları yakından takip etmek görevleri de üstleneceği de tahminler arasındadır.
Avrupa Komisyonunun 2017’ de yayınlamış olduğu "Nesnelerin İnternetini Dijital Dönüşüm Monitörü: spor endüstrisini yeniden şekillendirmek" isimli raporda; loT uygulamalarının başlangıçta ağırlıklı olarak atletler arasında kullanılırken, Yeni ek spor pazarları şirketler bağlı cihaz tekliflerini genişletmeye başladıkları böylece tüm spor endüstrisinde yenilik ve teknolojiyi teşvik edeceği, geleneksel spor kurum ve kuruluşları ile şirketleri, sürdürülebilirliklerini iyileştirmek için en yenilikçi trendlere ayak uydurmanın önemini fark ettiklerini, aynı zamanda IoT uygulamalarının, yeni inovatif şirketlere uzun süredir bir pazara girme şansı sunduğunu ifade etmektedir.
Deloitte’nin yayınlamış olduğu “Sporda Nesnelerin İnterneti” isimli araştırmada ise; IoT' un spor analitiğine, oyuncu güvenliğine ve taraftar etkileşimine yenilikler getirdiğini, artık sadece oyunla ilgili olmadığını ve giderek dijitalleşen bir dünya, spor endüstrisini uyum sağlamaya zorladığını ve Nesnelerin İnternetinin fiziksel dünya ile dijital alan arasındaki boşluğu doldurabileceğini vurgulamaktadır. IoT’ un takımların çalışma, sporcuların antrenman yapma ve taraftarların etkileşim kurma şeklini nasıl değiştirdiğini değerlendirirken, Spor Ekiplerinin, IoT uygulamalarını üç ana alana ayırmıştır. Bunlar;
Oyuncu geliştirme: IoT, Antrenörlerin eğitimi kolaylaştırma, oyuncuları yönetme ve her oyundaki kilit durumları ele alma biçiminde devrim yaratmaktadır. Gelişmiş analitiği sensörler ve oyun videosuyla birleştiren Antrenörler, oyun içi stratejiyi daha iyi geliştirmek için oyuncu verimliliği, oyuncu performansı ve rakip zayıflıkları hakkında ölçümler elde etmek için büyük miktarda veriyi kolayca işleyebilmektedirler.
Oyuncu güvenliği: IoT, spor hekimlerinin, fizyoterapistlerin ve takım doktorlarının yaralanmaları azaltma ve oyuncuların daha hızlı iyileşmesine yardımcı olma şeklini şekillendiriyor. Akıllı tabanlıklar ve yerleşik çipler gibi gömülü cihazlar, sporcunun bütünsel bir görünümünü sağlayan gerçek zamanlı izleme sunarak, kuruluşların uzun ömürlülük ve sağlıkları için en iyi kararı vermelerine imkan tanımaktadır.
Taraftar etkileşimi: IoT, akıllı stadyumlarda kullanılmaktadır. Dijital etkileşimi ve nihayetinde stadyum içi deneyimi iyileştirmektedir. Geleceğin stadyumları, taraftarların favori takımları ve sporcularla daha önce hiç olmadığı gibi etkileşim kurmasına izin vermektedir. Birçok kuruluş, hayranlarını koltuktan alıp sahaya çekmek için taraftar deneyimine odaklanmak için yeni stadyumlara ve stadyum iyileştirmelerine milyarlarca dolar yatırım yapmaktadır.
Spor organizasyonları, teknolojiler ölçeklendikçe ve insanlar farklı teknoloji ortamları aracılığıyla daha fazla birbirine bağlı hale geldikçe kapsamlı bir IoT stratejisi ve entegre çerçeve uygulayarak büyük ölçüde fayda sağlamaya devam edecektir.
Kaynaklar
1-https://www.zdnet.com/article/what-is-the-internet-of-things-everything-you-need-to-know-about-the-iot-right-now
2-https://www.jdsupra.com/legalnews/the-future-of-the-internet-of-things-37908/
3-https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/internet-of-things-sports-bringing-iot-to-sports-analytics.html
4-https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/dem/monitor/sites/default/files/DTM_IoT%20-%20Reshaping%20the%20sport%20industry%20v1.pdf